Please specify the Content Block to use as a top drawer content in Theme Options

بلاگ

inv-1

موسسه سلطنتی معماران بریتانیا (RIBA) اعلام کرد که معمار هندی تبار بالکریشنا دوشی برنده جایزه طلا سلطنتی Riba 2022 خواهد بود.

این جایزه که توسط ملکه بریتانیا تایید شده و از سال ۱۸۴۸ هر ساله به معماران برتر اعطا می‌شود، به معماران یا طراحانی که در طول عمر خود طرح‌های برجسته‌ای را طراحی کرده‌اند و تأثیر آن بر تکامل محیط پیرامون تاثیر گذار بوده است اهدا می‌شود.
بالکریشنا دوشی هندی با بیش از شش دهه فعالیت حرفه‌ای، از طریق تأثیر متقابل پیشگامانه مدرنیسم و زبان بومی که به پروژه‌هایی برای تجلیل از فرهنگ، زمینه و هنر محلی القا می‌شود، تأثیر مهمی در شکل دادن به معماری هند داشته است.
تمایز بالکریشنا دوشی در دنیای معماری
یکی از مشهورترین معماران هندی، برنده جایزه طلا پریتزکر ۲۰۱۸، فلسفه و بیانی متمایز از معماری را ایجاد کرده است که هم از ارزش‌های مدرنیستی و هم سنت‌های محلی آگاه است. استراتژی‌های برنامه‌ریزی شهری و پروژه‌های مسکن اجتماعی برای او شهرت بین‌المللی به ارمغان آورد که با کار آکادمیک او به‌عنوان استاد برجسته در دانشگاه‌های مختلف در سراسر جهان بیشتر تقویت شد.

کارهای او شامل برنامه ها و مقیاس های مختلفی از جمله ساختمان های اداری و فرهنگی، امکانات آموزشی، توسعه مسکن و ساختمان های مسکونی می‌شود.
برخی از این پروژه ها عبارتند از پردیس مدرسه جامع شریاس، دانشکده معماری احمدآباد، موسسه مدیریت هند در بنگلور، مسکن ارزان قیمت آرانیا.
سیمون آلفورد، رئیس RIBA میگوید :او در نود و چهار سالگی، با معماری هدفمند و لذت بخش خود، بر نسل های مختلف معماران تأثیر گذاشته است. با این حال، تحت تأثیر زمان گذراندن او در دفتر لوکوربوزیه، کار او یک متفکر اصیل و مستقل است و قادر به تغییر، دوباره سازی و تکامل است.
در قرن بیستم، زمانی که تکنولوژی به بسیاری از معماران کمک کرد تا مستقل از آب و هوا و سنت محلی بسازند، بالکریشنا ارتباط نزدیکی با سرزمین خود یعنی هند داشت: آب و هوا، فناوری‌های جدید و قدیمی و صنایع دستی.

سهم برجسته بالکریشنا دوشی در هنر معماری، صنعت ساخت و ساز و طراحی شهری، او را به عنوان شایسته ترین دریافت کننده این جایزه می‌کند.

زندگی نامه
دوشی متولد ۱۹۲۷ در پونا هندوستان، معماری را در دانشکده معماری بمبئی خواند و پس از آن بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ با لوکوربوزیه به عنوان طراح ارشد در پاریس کار کرد و سپس برای چهار سال دیگر در هند به سرپرستی پروژه‌های مختلف مشغول شد. در احمدآباد او یک دهه همکاری با لوئیس کان آغاز کرد که با موسسه مدیریت هند در احمدآباد شروع شد.
در سال 1956، دوشی دفتر خود، Vastushilpa را به همراه دو معمار دیگر تأسیس کرد. امروزه، این مرکز دارای شصت کارمند است و بر اساس ارزش هایی مانند گفتگو و مشارکت فعالانه عمل می کند و معماری همیشه در حال تکامل را تولید می کند.
این جایزه طلا تمجید و قدردانی از تأثیر شگرف دوشی به عنوان یک متخصص و مربی، و همچنین ارتباط فلسفه طراحی او با معماری معاصر است.

یک دیدگاه بگذاریددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *